Du kan använda ditt attefallshus som ett garage

Ett garage kan användas för många olika ändamål, men det viktigaste är såklart att hysa parkerade fordon. Om du inte har ett befintligt sådant kan du med fördel bygga ett attefallshus och använda detta som ett garage. Detta kan du för övrigt även göra om du redan har ett garage på plats men av olika skäl inte har plats för ditt fordon i detta. Läs vidare för att få mer information om denna möjlighet!

Därför kan du vilja skaffa ett garage till ditt fordon

Innan vi går vidare med att upplysa dig om vad du bör tänka på när du använder ett attefallshus som garage kan vi behöva gå igenom grunderna. Vi syftar då på anledningarna till att du kan vilja skaffa ett garage till ditt fordon i första läget. Det finns flera fördelar med att göra detta:

  • Du skyddar ditt dyrköpta fordon genom att erbjuda det tak över “huvudet” (eller huven i det här fallet).
  • Fordonet kommer vara i tryggt förvara när det är parkerat inuti garaget jämfört med ute på gatan.
  • Det är mer bekvämt att kunna parkera bredvid huset än på en allmän parkering.
  • Även din egen säkerhet kan öka genom att du använder garaget istället för andra alternativ.
  • Genom att bygga ett garaget intill ditt hus kan du öka värdet på huset.
  • Du använder bara fordonet under en begränsad tid på dygnet. Därför är det bara logiskt att vilja stuva undan det under resten av tiden.

Att tänka på kring byggandet av ett attefallshus som garage

Det finns förstås flera saker som du bör tänka på när det kommer till byggandet av ett garage. Om du vill uppföra ett attefallshus och använda detta för att parkera bilen i bör du vara medveten om att:

  • Du behöver inte söka bygglov såvida byggnaden uppfyller byggreglerna för attefallare.
  • Byggnaden behöver vara fristående men ändå placeras i närheten av ditt bostadshus.
  • Ytan får vara högst kvadratmeter vilket är fullt tillräckligt för att du ska kunna parkera en normalstor bil på den.
  • Om garaget ska byggas närmare tomtgränsen än 4,5 meter behöver du först få dina grannars tillstånd och medgivande.

En tilltänkt moderator kan ibland avböja att moderera en paneldebatt

En paneldebatt är en strukturerad diskussion om ett specifikt ämne. Diskussionen leds av en moderator och panelen består vanligtvis av ungefär 3-5 experter på ämnet. Dessa diskuterar ämnet och förser åhörarna med värdefulla insikter som förhoppningsvis är värdeskapande och ger dem någonting att tänka på.

Om du ska stå värd för en sådan här diskussion kan det vara bra att veta vilka saker som kan få den tilltänkta ledaren av diskussionen att tacka nej. Därför belyser vi några vanliga skäl till detta nedan!

4 anledningar till att en moderator kan välja att avböja

Det finns flera goda skäl för en moderator att tacka ja till inbjudan att leda en paneldebatt. Men samtidigt finns det även vissa anledningar som kan få den tilltänkta personen att avböja erbjudandet. Till dem hör bland andra dessa anledningar:

  • Avsaknad av tid. Ett av de vanligaste skälen till att man som arrangör av en paneldebatt får ett nej på frågan är avsaknad av tid. Det är sällan så enkelt som att moderatorn helt sonika kan dyka upp och börja moderera debatten. Istället behöver denne vanligtvis få gott om tid på sig att förbereda sig för uppdraget. Så om frågan kommer alltför tätt inpå ökar därför risken för ett nej.
  • Alltför många deltagare. Man brukar säga att det optimala antalet deltagare i en paneldebatt är 3-4 st med fem som ett absolut max. Om antalet är fler än så riskerar diskussionen och debatten att bli ostrukturerad och inte särskilt meningsfull. Därför bör ni försöka minska antalet deltagare om det överskrider fem st. Genom att göra detta ökar ni era möjligheter att få ett jakande svar på förfrågan.
  • Det känns inte helt rätt. En lite mer luddig anledning som ändå är ganska vanlig är att det av något skäl inte riktigt känns rätt. Intuitionen i maggropen kanske helt enkelt säger åt personen att tacka nej till erbjudandet. I vissa fall kan det också finnas mer uppenbara anledningar till att uppdraget inte är det rätta för personen ifråga.
  • Alltför strukturerat event. Struktur är vanligtvis bra och en viss sådan bör finnas. Men i vissa fall kan en paneldebatt vara alltför strukturerad för att fungera på ett optimalt sätt. En sådan ger väldigt lite utrymme för den person som ska leda tillställningen och detta kan därför ligga arrangören i fatet.

Hitta en mäklare med ett lagom mäklararvode i Stockholm

Du befinner dig i en spännande tid om du har en bostad som du ska sälja. Det finns många delar som är inblandade i denna affär och du kanske redan går och finurlar på ett potentiellt slutpris och vad du ska göra med pengarna. Men du bör i sådana fall dra lite grann i handbromsen – än är du inte framme vid visningen och budgivningen. Börja istället med att hitta en lämplig fastighetsmäklare att samarbeta med – en med ett lagom mäklararvode i Stockholm!

Om mäklarbyrån Våningen & Villan

Mäklarbyrån Våningen & Villan grundades 1998 och finns idag representerade i stora delar av vårt avlånga land. Detta är landets 12:e största mäklarkedja om man ser till hur många fastighetsmäklare de har anställda. Dessa är i dagsläget 96 st till antalet och arbetar från 19 olika kontor. Du hittar kontoren i bland annat:

  • Helsingborg
  • Hässleholm
  • Kristianstad
  • Malmö
  • Nyköping
  • Stockholm
  • Trelleborg
  • Växjö.

Till skillnad från många andra mäklarbyråer ligger alltså tonvikten här inte på huvudstaden utan snare på södra Sverige. Framför allt är byrån väldigt väl representerad i Skåne med omnejd. Om du har en bostad i de södra delarna av landet som du vill sälja gör du därför rätt i att kontakta dem. Men som du kan se i listan ovan finns de även i Stockholm, Nyköping och andra städer lite längre norrut i landet.

För ett juste mäklararvode i Stockholm guidas du från start till mål

När du har hittat en lämplig samarbetspartner i form av en mäklare som debiterar ett rimligt mäklararvode i Stockholm är det bara att sätta igång! Det finns mycket att stå i när din bostad ska läggas ut till försäljning. Till exempel behöver du och din fastighetsmäklare gå igenom följande steg:

  • sätta ett rimligt utgångspris
  • ta fram en strategi för försäljningen av bostaden
  • marknadsföra objektet på lämpliga marknadsplatser
  • visa bostaden för spekulanter
  • ta in bud och förhandla med eventuella budgivare.

Först därefter kan du koppla av, men samtidigt kommer din mäklare hjälpa dig att göra grovgörat under processen. Allt detta förutsätter dock att du bor i huvudstaden – kanske ska du istället hitta en bra mäklare till ett rimligt mäklararvode i Göteborg eller i någon annan svensk stad? Men processen ser faktiskt ungefär likadan ut oavsett var objektet ifråga är beläget.

Kontorshotell i Göteborg ökar och bibehåller din produktivitet

Som du säkert redan känner till finns det flera olika kontorshotell i Göteborg. Men varför skulle du vilja hyra in dig på något av dessa, undrar du kanske? Svaret är att det finns många fördelar med att göra detta. Framför allt kan du se till att öka och hålla uppe produktiviteten med en lösning som denna. Här förklarar vi hur!

En delad kontorsyta håller uppe produktiviteten

Såväl mindre som större företag kan gynnas av att nyttja kontorshotellets olika fördelar. Detta gäller bland annat om du vill att enskilda medarbetare, ett team, en avdelning eller en hel verksamhet ska få en lokal att bedriva sin verksamhet från. Även om företaget redan har en egen kontorslokal kan det nämligen finnas många fördelar med att hyra platser i en delad sådan.

Denna lösning gör det nämligen möjligt för såväl dig själv som för ditt företag att helt enkelt fortsätta göra det ni gör bäst. Vi syftar såklart på att tillhandahålla den bästa produkten eller tjänsten till era kunder. Allt detta utan att behöva hantera distraktioner eller störningar som riskerar att hämma produktiviteten.

6 indikatorer på att du bör hyra plats på ett kontorshotell i Göteborg

Ibland kan det vara svårt att svara på huruvida just ditt företag bör hyra plats på ett kontorshotell i Göteborg eller ej. Det finns dock vissa indikatorer som kan ge dig en fingervisning om detta. Några tydliga sådana indikatorer är att:

  • Ditt företag har växt sig större och är i behov av en större kontorslokal.
  • Du vill använda dig av ett team som arbetar på en annan plats.
  • Företaget ska anställa säsongsarbetare eller medarbetare som är projektanställda.
  • Ditt företag ska expandera genom att etablera en närvaro i en ny stad eller iett nytt land.
  • Du jobbar hemifrån idag men vill kunna ta emot dina kunder på ett kontor.
  • Ditt företag har en egen kontorslokal som är under uppbyggnad eller ska renoveras och du behöver därför en tillfällig lokal.

Med ett delat kontorsutrymme behöver du inte oroa dig för att gå miste om intäkter och framsteg i verksamheten i händelse av någon av ovan nämnda situationer. Dessutom finns det även många andra situationer som kan påverka den dagliga verksamheten på ett negativt sätt vilka kan undvikas med en flexibel kontorslokal.

Moderna hemlarm och funktioner

Det har under många år funnits en uppsjö olika hemlarm från diverse olika leverantörer. Dessa har haft olika funktioner och egenskaper, samtidigt som syftet varit detsamma. Nämligen att förebygga inbrott! Ett klassiskt larm i sin rätta bemärkelse innebär ofta en kraftig ljudsignal som påkallar uppmärksamhet och avskräcker tjuven från att göra inbrott i fastigheten. Dagens hemlarm är dock betydligt mer komplexa och kan vara till nytta både vid olyckor och brott.

Hemlarm avbryter inbrottsförsök genom sensorer

Det finns många svaga punkter i en fastighet och man bör inte räkna med att tjuven kommer att välja ytterdörren. Många gånger kan såväl altandörrar som fönster vara smidigare och mindre riskabla att forcera. Använder man hemlarm med större helhetsfunktioner, kommer dessa i allmänhet med sensorer på både fönster, altandörrar och andra svagare punkter.

Vibrationsdetektorer används för att snabbt ertappa skurken och därmed gå vidare i kedjan av åtgärder. Med väktarutryckning och larmoperatörer på plats, kan man påbörja utryckning redan innan boven kommit igenom dörren. Detta minimerar tiden och fler inbrott kan avvärjas. Vill man vara på den säkra sidan kan man komplettera sitt larm med rökgeneratorer som snabbt fyller hela rummet med rök. Detta innebär att man omöjligt kan se och navigera i rummet.

Kontinuerlig säkerhet

Som husägare känner de flesta till riskerna med vattenläckage eller eld. Genom att inkludera vattendetektorer och brandvarnare i sitt hemlarm kan man på ett smidigt sätt ha ett passivt öga även på dessa risker. Skulle vatten börja droppa under maskiner eller pannor, kan man få reda på detta innan fukten orsakat några större problem. Detsamma gäller om eld skulle äventyra byggnaden. Med snabba operatörer och effektiv övervakning, kan man snabbt hantera eventuella problem.

För att ha en bra inomhusmiljö kan man dessutom titta på möjligheten till klimatövervakning. Dagens utrustning kan undersöka luftfuktighet och säkerställa att inga avvikelser glöms bort eller döljer sig. För den som vill måna om att fastigheten inte riskerar några skador eller negativa följer efter ev. Olyckor, kan detta vara ett effektivt sätt.

Dagens hemlarm är långt mycket mer än bara ett inbrottslarm vid dörren. Naturligtvis finns dock en rad åtgärder man kan göra för att ytterligare ta hand om säkerheten därhemma. Kanske är en bättre dörr, fönsterlås eller strålkastare någonting man skall ta med i beräkningarna när man ändå förbättrar säkerheten.

Så kommer du igång att arbeta som stafettläkare i Norge

Om du drömmer om att själv kunna få styra över din arbetstid eller vill utvecklas i din yrkesroll kan stafettläkare vara något för dig. Om du dessutom tycker att det är viktigare med kliniskt arbete och patientkontakt än administration och pappersarbete så passar det dig utmärkt. Genom att vara anställd via ett bemanningsföretag kan du även arbeta som stafettläkare i Norge och inte bara i Sverige.

Att arbeta som stafettläkare i vårt grannland är inte särskilt krångligare än att arbeta som läkare här i Sverige. Om du är anställd av ett bemanningsföretag kommer de att leda dig och vara med dig genom hela processen. Det avser från det att du anmäler ditt intresse till att du slutfört ditt specifika uppdrag i väntan på fler.

Bra fördelar med att arbeta som stafettläkare i Norge

Att arbeta som stafettläkare i Norge har flera goda fördelar. Detta om man jämför med att vara mer traditionellt anställd på ett sjukhus, i en region eller hos en privat vårdgivare. Detta gäller såklart även i Sverige men också i Norge för den delen. Fördelarna är bland annat att du:

  • Har stor flexibilitet och frihet kring arbetsort, arbetstider och uppdragets längd. Du kan själv välja vilket uppdrag som passar dig bäst i form av arbetstider, vart du vill arbeta i landet och hur länge uppdraget ska pågå.
  • Får uppskattning för ditt arbete. När du arbetar som stafettläkare kommer du att få uppskattning hos din uppdragsgivare. Detta eftersom du kommer in och hjälper till i verksamheten, ibland i akuta situationer med stor personalbrist. Eftersom du också arbetar mer kliniskt kommer du också säkerligen känna stor uppskattning från de patienter som du träffar.
  • Får en konkurrenskraftig lön. När du arbetar som stafettläkare i Norge får du en bra och konkurrenskraftig lön som värdesätter din kompetens. Dessutom har du möjlighet att teckna både pensionssparande och sjukförsäkring.
  • En möjlighet till att få vidareutbildning och kompetensutveckling. Som inom alla yrken är det alltid viktigt med att kunna utvecklas. Genom bemanningsföretaget kommer du att kunna få möjlighet till professionell vidareutbildning. Detta kommer i sin tur kunna bygga på ditt CV och göra dig ännu mer attraktiv på arbetsmarknaden.

Så fungerar Instagrams algoritmer

Instagram är en populär plattform att dela innehåll på – främst bilder men även kortare videoklipp. Att synas bland dom miljontals konton som faktiskt finns på plattformen är dock inte helt enkelt men det finns flera knep för att lyckas. Ett av dom är att förstå hur Instagrams algoritmer fungerar och om det finns mer att läsa här.

Så sorterar Instagrams algoritmer innehåll

Att förstå sig på instagrams algoritmer kan vara svårt men för den som vill ha ett framgångsrikt konto är det viktigt. Algoritmerna på plattformen sorterar och rangordnar innehåll på flera sätt med dom 4 följande är dom mest avgörande:

  • Innehållsdetaljer – Vid vilka tider är dina följare som mest aktiva? Instagrams algoritmer sorterar innehåll utifrån hur mycket uppmärksamhet ett inlägg får direkt när det publiceras.
  • Aktivitet – Den egna aktiviteten är även den avgörande för hur synligt ditt konto kommer att vara. Instagram gillar aktiva konton så att svara snabbt och att använda olika funktioner i appen kommer att hjälpa rankingen. Att lägga ut en bild eller ett videoklipp för att sedan lämna appen orörd till nästa dag är alltså inget vinnande koncept – åtminstone inte för den som vill synas.
  • Följarnas aktivitet – Det är inte bara den egna aktiviteten som spelar roll, utan även andra användares. Det finns flera typer av instagramanvändare – vissa som föredrar att kolla på bilder och andra som föredrar rörligt material. Det gäller alltså att anpassa innehållet till vad målgruppen gillar.
  • Användarinteraktion – Instagrams algoritmer har även en förmåga att upptäcka hur olika användare stannar upp och interagerar med olika typer av innehåll.

Tips för att lyckas

För att lyckas med synlighet gäller det alltså att förstå sig på instagrams algoritmer och hur dom kan ”överlistas”. Ett bra tips är att personligen be om interaktioner och kanske har du sett både stora och små konton som ber följarna att gilla och kommentera inläggen.

Ett sätt att göra det, utan att be om det rakt ut, är att ställa frågor i inläggen. Kanske berättar du om dina helgplaner eller lägger upp en bild på dagens middag. Passa då på att fråga ”vad hittar ni på för roligt i helgen?” eller ”vad äter ni idag?” så kommer troligen åtminstone ett par av följarna att svara på frågan.

Ser du dessutom till att svara på kommentarer och meddelanden på ett personligt sätt finns en chans att ditt innehåll kommer bli mer synligt.

Fördelar med Joyful giftcard

Att ge bort ett Joyful giftcard i stället för en faktisk sak är både vanligt och populärt. Det finns många fördelar med det – inte minst att mottagaren själv kan välja produkt. Det är kort och gott en flexibel lösning som passar dom flesta men det finns även några nackdelar. Läs mer om fördelarna med Joyful giftcard här.

Fördelar med Joyful giftcard

Det finns många fördelar med presentkort och det är troligen därför det är både vanligt och populärt. Att köpa ett Joyful giftcard, i stället för att leta efter en passande present, går fort och brukar dessutom vara uppskattat av mottagaren. Men det finns även fler fördelar:

Mottagaren får välja själv

En av dom stora fördelarna med Joyful giftcard är att mottagaren själv kan välja produkt från den butik/butiker där kortet gäller. Har något till exempel önskat sig inredningsprylar i present kan det vara svårt att hitta något som faller personen i smaken. Genom att i stället köpa ett presentkort i en inrednings- eller möbelbutik kan personen själv välja sin present.

Möjlighet att välja summa

En annan fördel är att det brukar gå att välja summa själv, utifrån vad som känns lämpligt. 100 eller 1000 kronor – det är upp till dig.

Kan ges på distans

Presentkort brukar finnas att välja i två olika former:

  • Fysisk form
  • Digital form

Det innebär att det är enkelt att ge ett Joyful giftcard även till någon som bor långt bort, genom att välja ett i digital form.

Kan kännas opersonligt

En del tycker att det känns opersonligt och kanske till och med lite trist att ge bort ett presentkort och jämfört med den där perfekta presenten kan det kanske verka så. Många uppskattar dock möjligheten att kunna välja själv och det går alltid att göra det personligt ändå – genom att lägga det i ett fint kuvert eller göra ett paket av det hela.

Många presentkort är begränsade

Om ett presentkort köps i en specifik butik kan det vara begränsat och endast kunna användas i just den butiken. Det finns dock kort som kan gälla för flera butiker – till exempel om det köps i ett stort köpcenter. Då är det vanligt att det gäller i alla butiker som finns där, vilket kan vara en idé för den som känner sig osäker.

Jämför abonnemang och utbud

När det är dags att teckna ett nytt avtal för mobilabonnemang är det alltid en god idé att jämföra abonnemang med varandra. Inte bara bör man jämföra olika leverantörer med varandra, utan och de olika abonnemang som varje leverantör erbjuder. I jämförelsen är det rekommenderat att bland annat kika på:

  • Pris
  • Surfmängd
  • Avtalsvillkor

Jämför abonnemang med varandra

Till att börja med är det bra att tänka igenom vilka behov och önskemål man har när man ska jämföra abonnemang med varandra. Är man exempelvis en person som använder sin telefon ofta, eller enbart för att ringa någon då och då? Behöver man mycket surf eller klarar man sig på en liten mängd varje månad? Är man ute efter att spara pengar, eller är det viktigare att man har god täckning?

Pris och faktorer som påverkar detta

Priset kan skilja sig mycket åt mellan olika abonnemang. Ofta speglar priset de olika tjänster och villkor som ingår i abonnemanget. Ett sådant exempel är surfmängden. Mycket eller fri surf innebär ofta ett högre pris än om man enbart köper en begränsad mängd. Dock kan det tillkomma relativt höga kostnader om man tvingas köpa till surf om denna skulle ta slut, och det fortfarande dröjer många dagar fram till månadsskiftet.

Andra faktorer som kan påverka priset när man jämför abonnemang är villkoren i avtalet, samt vilka övriga tjänster som leverantören erbjuder. Exempelvis kostar längre uppsägningstid och bindningstid ofta mer än om man vill kunna säga upp ett abonnemang snabbt och enkelt. Även sådant som kundtjänst, hur ofta och på vilket sätt denna är tillgänglig, kan ligga inbakat i priset för ett abonnemang. Att kunna surfa och ringa utomlands är ytterligare en förmån som kan göra att abonnemanget blir något dyrare.

Med eller utan mobiltelefon

Ett mobilabonnemang kan levereras med eller utan mobiltelefon. Att köpa sin mobiltelefon tillsammans med ett abonnemang kan vara förmånligt prismässigt, till skillnad från att köpa en telefon löst. Dock är det väldigt onödigt att köpa en ny telefon enbart för att det finns ett förmånligt erbjudande, och man bör alltid använda det man redan har i första hand.

Ugl i Göteborg – det här får du som deltagare

Ugl är en typ av utbildning som ges runt om i hela landet och bara i Göteborg finns ett stort utbud av kurstillfällen och platser där de hålls. Kursen varar i flera dagar och ges i internatform och syftet är kort och gott att personen ska utvecklas i sin ledarroll. Läs mer om kursen nedan, vad det går att förvänta sig och hur man väljer rätt tillfälle att gå den.

Här finns mer information om UGL i Göteborg.

Vad är Ugl?

Ugl, som står för utbildning av grupp och ledare, är en ledarskapsutbildning för den som vill förbättra sina ledarkunskaper. Deltagarna arbetar mycket med kommunikation och konflikthantering, som ju är viktiga delar av ett ledarskap.

Flera moment av kursen genomförs i grupp men man kommer också att arbeta självständigt. Vid varje tillfälle deltar 8–12 personer, där inga av deltagarna känner varandra sedan tidigare. Detta är en viktig punkt, eftersom personer trots allt kan bli begränsad om de har bekanta eller kollegor i gruppen. Utbildningarna hålls alltid av certifierade handledare. Detta är något som bör kontrolleras innan bokning.

Kurser inom ugl nära Göteborg

Det är viktigt att ”rätt” tillfälle väljs för att gå denna kurs. Detta för att kunna få ut så mycket som möjligt av den. Inför en bokning är det alltså bra att tänka igenom sin livs- och arbetssituation.

  • Inte ha något som ”skaver” på det personliga planet
  • Att det finns möjlighet att koppla bort jobbet under hela kursen

Många upplever dessa kurser som mycket jobbiga, på ett mentalt plan, men samtidigt extremt utvecklande. Den som därmed inte är stabil i sig själv bör vänta med att gå kursen till ett senare tillfälle i livet.

Bokning

Det finns Ugl kurser att boka i, och omkring, Göteborg löpande. Det går att genomföra bokningen direkt på nätet och det finns sidor som samlar alla tillgängliga/kommande kurstillfällen i hela landet. Begränsa bara sökningen till Göteborg så är det sedan enkelt att välja den som känns bäst, utifrån tidpunkt och plats.

Innan man bokar sin ugl utbildning kan det var smart att jämföra priserna, eftersom dom kan skilja sig, ibland med flera tusen kronor. Det är också bra att vara ute i relativt god tid med bokningen, eftersom platserna brukar ta slut snabbt.